Hvad er streetwalking?
Forestil dig at biblioteket bliver en del af andre offentlige organisationers arbejdsområder og at bibliotekaren på grund af sin særlige informationskompetence bidrager til, at disse organisationer får løst deres opgaver på ny og en mere fordelagtig måde. Forestil dig, at bibliotekaren fortsat har sin base i biblioteket og hverken er blevet informationsmedarbejder et andet sted i den offentlige forvaltning eller bibliotekets særlige udsending til løsning af veldefinerede og på forhånd kendte arbejdsopgaver.
Forestil dig at bibliotekaren ikke kun er tilknyttet en bestemt afdelinger i den offentlige forvaltning eller et specifikt arbejdsområde, men pendler mellem flere forskellige opgaver og ressorter. Forestil dig at biblioteket er med, når andre medarbejdere i den offentlige forvaltning tager ud for at udføre deres arbejde. Og endelig, forestil dig, at de nogle af de opsøgte efterfølgende selv møder op på biblioteket for at søge mere viden og oplysning.
Det er disse forestillinger tilsammen, der ligger bag det koncept, vi kalder streetwalking. Helt central for konceptet er, at informationskompetencen altid flyttes til de steder, hvor der er et umiddelbart behov. Streetwalking bliver således det værktøj, der anvendes for at virkeliggøre det mobile bibliotek eller den altid nærværende informationskompetence. – et bibliotek, der er nær ved, tæt på og sammen med dem, der har brug for flere informationer, mere oplysning og en større kontaktflade.
Konceptet har været under afprøvning siden 1.1. 2003 i Odense Kommune med Odense Centralbibliotek som initiativtager.
Hvilke aktiviteter og hvilke behov?
Streetwalking omfatter som sagt mange forskellige aktiviteter og tilgodeser en række ulige behov. I det følgende giver vi et udpluk af typiske og centrale aktiviteter.
Aktiviteter | Behov |
Jobskolen for Vollsmose: Her foretages en vurdering af ledige kontanthjælpsmodtagere, bosat i Vollsmose, i forhold til arbejdsmarkedet. Eleverne er typisk midaldrende mænd af anden etnisk herkomst, uden erfaring med det danske arbejdsliv, med en meget lille berøringsflade med danskere og dansk levevis og med en del skolesøgende børn i hjemmet. | Information om bibliotekstilbud til privatpersoner, fagpersoner og til videreformidling.
Privatpersonerne er ofte meget motiverede for at få informationer om deres børns muligheder i det danske samfund. Holdledere har brug for mere individuel biblioteksvejledning til eleverne og kan profitere af samarbejde med bibliotekaren om undervisningsforløb. |
Informationen i Center for Integration (CFI): Bibliotekararbejdet i frontområdet– i modtageområdet (reception) arbejder to arabisktalende servicemedarbejdere. Frontområdet i CFI fungerer som ”filial” af biblioteket med bibliotekarhjælp en gang ugentlig samt daglig mulighed for at benytte internettet og jobprogrammerne Spor og Maxidue. | Løbende opdatering af servicemedarbejderne om nye informationsmaterialer til formidling, arrangementer, internetmuligheder, Finfo, KvindeFinfo, Arbejdsformidlingens Jobnet, Læringscenter, internetkurser på biblioteket, Forbrugeroplysning, JURAPORT m.v.. |
Aktiveringscentret (ACT) – ACT har til opgave at afklare den traumatiserede flygtnings eller indvandrers situation. Gennem aktiviteter og samtaler finder centrets medarbejdere og deltageren ud af hvilke muligheder der er for uddannelse, job eller pension. Biblioteksarbejde i forhold til mandegruppen. Biblioteksorientering på biblioteket med forbrugerinformation som udgangspunkt; fulgt op af individuel vejledning til den enkelte borgers egen ”forbrugersag” på senere møde i ACT.
|
Bibliotekets specialister på forbrugerområdet har tilrettelagt dette forløb sammen med Bente Weisbjerg. Respons på dette tilbud var enorm positiv. Her har vi ramt et vedkommende og meget relevant emne for denne målgruppe. Mændene oplevede, har holdlederen fortalt, at blive taget alvorligt og at blive betragtet som enkeltindivider! Flere af mændene har efterfølgende været på biblioteket med deres koner og børn, for at indvie dem i bibliotekets herligheder |
Erfaringerne viser at streetwalking er et foretagende, der kun giver resultater, hvis den udføres kontinuerligt over en længere periode og i tæt kontakt med alle involverede parter. Det er ikke altid sådan, at målgruppens behov bliver ramt ved første forsøg; men den tætte kontakt gør det muligt på sigt at udvikle en relevant informationspakke samt at finde frem til de interaktions- og kommunikationsformer, der er bedst egnede i forhold til målgruppen. For biblioteker er den nære kontakt og det tætte samarbejde en uvurderlig kilde til udvikling af en særlig viden om de etniske minoritetsgruppens informationsbehov og –adfærd. Den nære kontakt med målgruppen samt bibliotekarens særlige informationskompetence, kvalificerer vedkommende til også at deltage i møderne i kommunens demokratiske valgte Flygtninge/Indvandrerråd.
Tilbagemeldinger
En første evaluering, foretaget i Center for Integration i december 2003, viser, at bibliotekets informationsværktøjer er blevet en integreret del af Centrets aktiviteter, at Centrets medarbejdere vurderer bibliotekarens arbejde som en værdifuld ressource i det daglige arbejde og at dets brugere opfatter bibliotekaren og biblioteket som en naturlig del af Centret.
Tarek El-J., medarbejder i frontområdet.: I mit arbejde er biblioteket lig med en ny idé. Det er specielt til for dem der har brug for hjælp – altid. Biblioteket kommer til dem og prøver så at snakke med dem, der ikke er velorienterede. Pludselig åbner der sig en ny vej til ham.
Riad; medarbejder i traumeenheden: Biblioteket var et rigtigt, rigtigt plus. Vi har brugt biblioteket siden vi har kendt Bente – mere relevant. Nu ved vi, hvor vi skal gå hen. Før vidste vi ikke, hvor vi skulle hen. Og jeg har lagt mærke til at vores deltagere bruger biblioteket videre nu.
Mumtaz, (leder af en kvindegruppe) om at tale dansk, kontaktflader og bibliotekarens rolle: De har svært ved at tale dansk indbyrdes; men når Bente er her, så er de tvunget til at tale dansk. De spørger til Bente eller når Bente fortæller, så er de nødt til at lytte efter.
Empowerment
Streetwalking er udviklet for at bane de etniske minoritetsgruppers vej ind i nærsamfundet og arbejdslivsverdenen blandt andet ved at flytte informationsressourcerne ind i den kommunale forvaltning, der umiddelbart arbejder med målgruppen. Bibliotekaren er blevet til sparrings- og samarbejdspartner i kommunale integrationsprojekter.
Mere overordnet er streetwalking en del af et empowerment-koncept, der prøver på på demokratisk vis at sætte borgerne i stand til at handle ud fra deres egne interesser og at være solidariske med andre. I fokus er relationen mellem borgerne – i vores tilfælde borgere med anden etnisk baggrund end dansk – og den offentlige administration. Relationen rummer flere aspekter og empowerment går ikke kun den ene vej. Bemyndigelse og forpligtelse er to sider af samme sag og gælder gensidigt.
Det væsentlige ved samarbejdsprojektet Streetwalking i Odense kommune er at:
- den kommunale forvaltning får tilført relevante informationskompetencer, der kvalificerer deres empowerment-strategier;
- biblioteket får et enestående indsigt i, hvordan etniske minoritetsgruppers behovs- og adfærdsmønstre ændres og udvikles, når socialadministrationen tager sig af målgruppen. Dette opgraderer bibliotekets informationskompetence;
- minoritetsgrupperne får således et tilbud fra den offentlige forvaltning, der er vurderes som relevant, har en umiddelbar nytteværdi og gør dem mere selvhjulpne.
Nærhed, interesse og samarbejde kan være nøgleord for en strategi i den offentlige forvaltning, der gør klienter til borgere.
Skriv et svar