IT-guideforeningen og IT for Folket
I 2003 startede Urbanprogrammet i Århus vest by (Gellerup, Herredsvang og Hasle, kaldet Urbanområdet) et Urban projekt med navnet ’IT Kompetenceløft’, der skulle tilbyde beboere i Urbanområdet gratis IT-undervisning og introduktion i IT på et grundniveau. Der blev ansat en projektleder og en lønnet underviser, som startede med at annoncere efter kursister, men også efter frivillige undervisere med en vis IT viden og lyst til at dele denne med andre.
Der meldte sig 14 frivillige, der kunne tænke sig at undervise andre i IT. Projektet tilbød de frivillige undervisere et grundkursus i undervisningspædagogik. I forløbet med denne undervisning opstod tanken om en egentlig foreningsdannelse for de frivillige undervisere. Det førte til dannelsen af IT-guideforeningen i foråret 2004.
Siden stiftelsen i 2004 har IT-guideforeningen formået at samle IT-interesserede i Århus vest om videndeling, netværk og udadrettede aktiviteter.
Fra begyndelsen har foreningen haft et dobbelt formål: På den ene side at samle alle med interesse for IT i et fællesskab og på den anden side dele ud af denne viden til borgere uden it-kompetencer, med andre ord at guide medlemmer og udenforstående til fordybelse i eller bare praktisk anvendelse af IT.
For medlemmerne af it-guideforeningen har det betydet en mulighed for sammen med ligesindede at kunne beskæftige sig med deres hobby. IT er for mange i høj grad en hobby, som man dyrker alene eller i virtuelle fællesskaber via nettet. Som medlem af foreningen har det været muligt at møde andre med lignende interesser og styrke ens personlige viden, sociale netværk og samtidig dele sin specifikke viden inden for IT.
Udadtil har foreningen afholdt gratis introduktioner og kurser i IT på absolut begynderniveau. Først koordineret gennem Urban projektet ’IT Kompetenceløft’, der senere er afløst af projektet ’IT For Folket’. Uden at være et egentligt kompetencegivende forløb har kurserne bragt mange borgere i kontakt med IT på et niveau, hvor alle kan være med. Fokus har været at udbrede IT-kundskaber til beboere i lokalområdet og forsøge at imødegå de traditionelle forhindringer, mange møder. Eksempelvis kan sprog være et stort problem, men takket være IT-guideforeningens multikulturelle sammensætning har det været muligt at afholde kurser på farsi, somalisk, arabisk og vietnamesisk såvel som på dansk. På den måde er det lykkedes af få nogle mennesker i tale, som ikke tidligere kunne forestille sig at dukke op på biblioteket endsige sætte sig foran en computer. Det har været IT-guideforeningens oplevelse, og en behagelig sidegevinst, at kurserne for mange har fungeret som et ”første skridt væk fra parabolen”. I den forbindelse har det været glædeligt også at opleve, at deltagere fra kurser på deres modersmål senere dukker op på de dansksprogede kurser for at lære mere.
På den måde har IT-guideforeningens kurser indirekte været med til at styrke samvær på tværs af kulturer og nedbryde barrierer. En del af forklaringen på dette skal måske findes i, at IT som emne opfattes som neutralt i forhold til etnisk baggrund, religion og politik.
Fra begyndelsen har IT-guideforeningen arbejdet tæt sammen med bibliotekerne i Århus, Gellerup og Hasle lokalbiblioteker, der via samarbejdet med Urbanprogrammet og de i projektet ansatte, har stillet lokaler og pc’er til rådighed for undervisningen og bidraget med koordination, administration og andre opgaver, som det for en frivillig forening kan være vanskeligt at finde ressourcer til at varetage. Helt konkret er der 3 ’aktører’, bibliotekerne der stiller lokaler, PC-udstyr og konstant opbakning til rådighed, Urban programmet, der via projektet lønner en projektleder og en underviser og så IT-guideforeningen, der leverer gratis undervisning, viden og netværk og er en vigtig brik i at gøre projektet til en del af vestbyen. I det hele taget har vi mødt velvilje fra mange projekter og personer i Århus Vest, ikke mindst Urbanprogrammet og andre Urban projekter som ViKF og Millenium.
De gode samarbejdsrelationer og financeringen via Urban programmet har betydet, at det praktisk har kunnet lade sig gøre at gennemføre kurser og introduktioner gratis for kursisterne, så det foreningskontingent der opkræves kan bruges til arrangementer til gavn for foreningens medlemmer.
I forbindelse med de gratis kurser og introduktioner, primært afholdt på Gellerup og Hasle biblioteker, har det imidlertid også vist sig, at det kan være vanskeligt at få deltagerne til at dukke op gang efter gang. Det sker, at deltagere, der har tilmeldt sig, aldrig dukker op. Om det skyldes, at man som frivillig ikke yder en optimal indsats og folk derfor bliver væk, eller at det betragtes som et gratis og uforpligtende tilbud fra bibliotekets side, er svært at afgøre. Men, selv om det opleves frustrerende for de frivillige undervisere, der udover at arbejde gratis med undervisning også er aktive i foreningen, er det overvældende, så stor interessen er blandt IT-kyndige for at yde en indsats i lokalområdet.
Gennemførelse af “gratis kurser med frivillig underviser fra IT guidernes medlemmer” er et delmål hos os. Vi følger nøje disse frivillige præsentationer vores medlemmer laver. Meningen med disse frivillige arbejder er, at vores medlemmer får mulighed for at afprøve, hvordan de kommer af med deres faglige kunnen til de modtagende personer, nemlig kursister eller andre IT-guider. Den frivillige ånd stammer fra ønsket om at være hjælpsom. Hjælpekunsten i sig selv har nogen discipliner, man skal tage hensyn til. Vi kan ikke lade være at citere Søren Kirkegård hvor han skriver: “At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted først og fremmest må passe at finde ham der, hvor han er og begynde der.” Og det er lige det, vi stræber efter i vores frivillige arbejde i vores forening.
IT-guideforeningen fremover
Netop i erkendelse af den indsats, som de frivillige yder, er det altid et fokusområde for foreningens bestyrelse at give medlemmerne value for money i forhold til kontingentet. Det er ingen hemmelighed, at det er en vigtig forudsætning for foreningen at kunne tiltrække og fastholde nye medlemmer. Det er helt nødvendigt for at kunne fortsætte den indsats i Århus Vest, som er med til at løfte området.
En strategi er at åbne foreningen mod erhvervslivet gennem firmabesøg, foredrag og kontakt til forskellige mentor-ordninger, så det enkelte medlem af foreningen kan skaffe sig nye sociale og professionelle kontakter, hvad enten det drejer sig om medlemmer, der er i job eller er jobsøgende. Blandt de andre tiltag, vi overvejer, er deciderede kompetencegivende kurser for medlemmerne inden for specifikke områder, det være sig ’hårde’ områder som programmering eller ’blødere’ områder inden for pædagogik, formidling eller yderligere undervisning i dansk.
Naturligvis vil alle aktiviteter medføre udgifter, som overstiger, hvad der kan finansieres med kontingentet på pt. 120,- om året. Derfor er det også afgørende, at andre får øjnene op for den indsats, som ydes af de frivillige IT-guider, så vi i foreningen kan få opbygget den goodwill, der er afgørende for, at vi kan gennemføre mange aktiviteter uden en masse midler i ryggen, men gennem samarbejder og sponsorater.
Foreningen har i dag 29 medlemmer. De er alle aktive på et eller andet niveau og yder en indsats som frivillige undervisere, interne aktiviteter i klubben, videnudveksling mellem medlemmer, bestyrelsesarbejde, socialt på de ugentlige klubsammenkomster lørdag eftermiddag og/eller andre sociale tiltag. I øjeblikket er et arbejde i gang i foreningen med registrering af den enkeltes kompetencer samt hvilke ønsker og forventninger han/hun har til sit medlemskab. Resultaterne bruges bl.a. af bestyrelsen, når man planlægger nye aktiviteter og arbejder med mål og visioner for foreningen.
Priser
I 2004 har bibliotekerne i Århus modtaget Bill Gates prisen på 3,5 mill. kr., bl. a. på baggrund af IT-guidernes arbejde.
I 2006 har IT-guideforeningen modtaget KULTURPRISEN 2006 fra Biblioteksforeningen i Århus Amt. Ud over æren fulgte der en check på kr. 10.000,-, der er en meget stor sum i foreningens kasse.
Skriv et svar