I fortællingen om det moderne folkebibliotek er der fokus på dannelse, fri adgang til informationer og selvstændig meningsdannelse. Men en stigende del af befolkningen opsøger ikke længere folkebiblioteket; og specielt dem med ringe eller slet ingen uddannelse udebliver helt eller delvist. Udsatte unge bliver ikke en del af fortællingen om den myndige borger, der tager aktiv part i skabelsen af et demokratisk Danmark. Glostrup Bibliotek forsøgte i samarbejde med Glostrup Albertslund Produktionshøjskole at ændre disse triste kendsgerninger. Bestræbelserne mundede ud i en demokratiuge, hvor 120 elever i en hel uge diskuterede for dem relevante emner. Projektet kørte under paraplyen Ta nu stilling – meningsdannelse på bibliotekerne – som Odense Bibliotekerne havde ansvaret for og Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre har givet penge til. Casen præsenteres af Bibliotekschef for Glostrup Bibliotek Frank Nørregaard.
Artikler