Limboland – film, debat og biblioteker
Limboland er et projekt, der handler om sårbarhed, desperate livshistorier og manglende anerkendelse, om vrede, isolation og stigmatisering, om respekt, overlevelse og om at finde sig selv. Limboland er et projekt med og for unge, der kommer forskellige steder fra, som nu bor i Danmark og er tvunget til et liv på samfundets yderste kant. Her gælder andre normer og værdier, også fordi de i det danske samfund gyldige normer og værdier ikke er blevet oplevet som inkluderende.
Limboland er film og en dialogrejse med tilsvarende debatmøder – afholdt på biblioteker, i skoler, forsamlingshuse og biografer mv. Filmen har et bredt folkeoplysende sigte, idet den gør opmærksom på en gruppe mennesker, der i medierne enten omtales negativt eller er blevet glemt. Filmen oplyser om denne gruppe mennesker og deres livshistorier; og formidlingen af den type oplysninger er vigtig, idet de kan bidrage til, at man drøfter vores og samfundets holdninger og værdier. Spørgsmålet er bare, hvilke arenaer der er bedst egnede til at debattere kontroversielle holdninger i en konstruktiv ånd.
Her kommer bibliotekerne på scenen. Det er jo ingen selvfølge, at biblioteksvæsenet inviteres direkte ind i et filmprojekt som Limboland. Spillefilm distribueres normalt gennem biografer; film til undervisningsbrug kan rekvireres gennem Center for Undervisningsmidler. At skolebiblioteker og folkebiblioteker inddrages i distributionsprocessen hænger muligvis sammen med, at Limboland ikke udelukkende er beregnet til pædagogiske formål – en opgave, som varetages af skolerne og andre uddannelsessteder. Folkebiblioteker er offentlige institutioner og forankret i nærsamfundet. Og folkebiblioteker har anselige erfaringer med folkeoplysende aktiviteter.
Limboland er en debatfim; men det er ikke nok bare at vise filmen. Den kan ikke stå alene. Når biblioteksvæsenet så valgte at gå ind i Limboland, sagde man i udgangspunktet også ja til en bestemt formidlingsform. Filmen kræver debat; en anden formidlingsform end debatten ville have været malplaceret i forhold til intentionerne bag projektet. Nu er oplysning og debat ikke nødvendigvis to sider af samme sag. Derfor må man gå ud fra, at deltagelsen i Zentropas projekt Limboland har været en udfordring – måske især for folkebibliotekerne.
Her kommer linket: I evalueringen kan du læse, hvordan bibliotekerne har taget denne udfordring op og hvilke erfaringer de har gjort sig.
Rapporten findes ligeledes hos: Styrelsen for Bibliotek og Medier
Skriv et svar