Indledning
Odense Centralbibliotek har det sidste halve år og i samarbejde med Odense Kommunes skoleafdeling og daginstitutionsafdeling gennemført et læringsforløb, der specielt henvendte sig til tokulturelle småbørn i 4 – 7 års alderen.
Odense Centralbibliotekets børn- og ungeområde stod for de praktiske og børnebibliotekariske opgaver, mens fagpersonalet tog sig af den pædagogiske tilrettelæggelse af læringsforløbene. Tilbagemeldinger fra børn og samarbejdspartnere viser, at projektet har været ret udbytterigt – for alle aktører, men specielt for børnene. For bibliotekets vedkommende lægger projektet også op til en diskussion, hvilken rolle bibliotekarer kan spille i tværfaglige læringsforløb og hvordan vi bedst arbejder sammen med andre fag.
Baggrund
Biblioteksstyrelsen udmelder hvert år særlige indsatsområder med tilhørende puljemidler, som der kan søges projektmidler fra. Odense Centralbibliotek har indsendt projektansøgning til indsatsområdet ” Biblioteket – en port til det danske samfund” – en indsats specifikt for flygtninge/indvandrere. Odense Centralbibliotek har via disse midler fået støtte til at gennemføre projektet : “Kan man sluge en kamel? – Dansk sprog og kultur – en forudsætning for integration”.
Børn- og Ungeområdet ved Odense Centralbibliotek har etableret et netværkssamarbejde mellem bibliotek, skoleafdeling (§4A) og daginstitutionsafdelingen. Ideen med samarbejdet er at styrke indsatsen for sproglig udvikling af tosprogede småbørn. Bibliotekets rolle har været indkøb, klargøring, formidling og udlån af sprogstimulerende materialer. I forbindelse med dette samarbejde har Odense Centralbibliotek etableret et LEGETEK hvortil biblioteket fremstiller emnekasser og sprogkufferter.
Målgruppen er tokulturelle forældre og deres børn. Odense Centralbibliotek ønskede med dette projekt at bidrage yderligere til integrationsprocessen gennem planlagte læringsforløb med fokus på sprog- og kulturformidling. Til projektet blev knyttet en projektleder og en børnebibliotekar.
Mål
- gennemføre læringsforløb for ca. 100 småbørn fra forskellige institutioner med overvejende tokulturelle børn.
- afprøve og udvikle en model for afvikling af læringsforløb.
- indgå en kontrakt med CVU (Odense Pædagog Seminarium) om etablering af et fremtidigt samarbejde om afvikling af læringsforløb.
Formål
- give børnene et indblik i dansk børnelitteratur og -kultur
- bidrage til at udvikle børnenes sprog med henblik på begrebsdannelse og ordforråd
- styrke børn og forældres biblioteksbenyttelse
- give pædagogstuderende mulighed for at afprøve læringsforløb i praksis
Læringsforløbene
Som opstart på projektet blev der etableret kontakt til CVU om lån af 2 pædagogstuderende, der som deres praktikopgave skulle planlægge og afvikle læringsforløb på biblioteket i samarbejde med børnebibliotekarer. De studerende afviklede læringsforløb for børnehaven Kildegården. Derudover blev der ansat en lærer – Amria Mehic -, der som opgave fik at afvikle læringsforløb for elever fra indbudte folkeskoler (indskoling, børnehaveklasser og en 1. klasse). Læringsforløbene skulle indeholde en introduktion til den danske børnekultur via litteratur og fortælling, sanglege, bordteater, tegning/maling, m.v. det vil sige anvendelse af bøger og andre materialer, som også stimulerer sprogtilegnelse.
Det enkelte læringsforløb bestod af 10 planlagte besøg på biblioteket, hvert besøg havde en varighed af 2 timer. Konkret inviterede vi institutionerne til læringsforløb med udgangspunkt i forfatteren Hanne Hastrups Cirkeline bøger. Børnene har sunget Cirkeline sange, tegnet, læst og leget og lært om ord og begreber. Der blev lavet et Cirkeline scenario opstillet i udlånet, så børnene selv kunne færdes rundt i Cirkelines univers. Børnene har fået en Cirkeline kuffert indeholdende bogen “Godmorgen Cirkeline”, en Cirkeline medalje og forskellige tegneark og sange.
Derudover modtog hvert barn et diplom for vel gennemført forløb; diplomet blev overrakt ved en festlig lejlighed, hvor biblioteket serverede boller og saft og hvor interesserede forældre var mødt op. Som afslutning på Cirkelineforløbene inviterede vi alle børnene i biografen til at se den nye Cirkelinefilm “Cirkeline og verdens mindste superhelt”. Udover Cirkeline forløbene planlagde vi H.C. Andersen forløb, med samme pædagogiske ideoplæg, men hvor der også indgik et kreativt tegneserieværksted med tegneseriemageren Thierry Capezzone, der netop havde udgivet “H.C. Andersen junior, det glemte manuskript”.
Hvert barn modtog til slut et signeret eksemplar af Capezzones tegneserie. I december tilrettelagde vi korte kulturintroduktionsforløb med juleklip og historiefortælling. I alt gennemgik 160 børn i alderen 4-8 år et læringsforløb. Undervejs i forløbene har børnenes forældre været inviteret med. I alt har ca. 50 forældre deltaget.
Bibliotekarernes rolle
Bibliotekarerne stod for planlægningen af forløbene med kontakter til institutioner, lærere, pædagoger, samt for at etablere gode rammer for selve forløbene. Der blev fremstillet Cirkeline og H.C.Andersen scenarier, købt billedbøger og kufferter, sørget for musiker og tegneseriekunstner, købt frugt, blandet saft, læst op m.m. Alt sammen med øje for den kvalitetsbevidsthed og nærvær, som vi fra start havde ønsket og krævet af os selv og vore samarbejdspartnere.
Evaluering
Undervejs i forløbene har vi bedt vore projektdeltagere komme med udtalelser om projektet.
Børnehuset Kildegården
Børnehuset Kildegården er en integreret daginstitution. Daginstitutionen er placeret i Vollsmose-firkanten. Børnegruppen repræsenterer områdets mangfoldighed med hensyn til forskellige kulturer. Ud fra de opstillede kriterier for deltagelse i Bibliotekets projekt blev 2 pædagoger og 10 børn på 4 år valgt.
Pædagog Joy Skareløkke skriver
Biblioteksprojektet bestod af 10 gange 2 timers forløb. Første og sidste gang var forældre inviteret. Sidste gang var forældrene repræsenteret næsten fuldtalligt. Vi har valgt at tage børn med på biblioteket, der normalt ikke kommer meget ud, heller ikke med deres forældre – det har været en stor oplevelse for disse børn. Vi har endvidere haft med i vore overvejelser, hvilke børn projektet ville gavne socialt. Hvert barn har hver mandag og onsdag glædet sig til turen. Indholdet har taget udgangspunkt i Cirkelines historie med fokus på sprog, enkelt ord og begreber. Projektet har været præget af kontinuitet og struktur.
Dorte og Helle (pædagogstuderende) har gennem hele forløbet vist stor entusiasme for projektet, vores børn og pædagoger. Hver lektion har været nøje planlagt omkring Cirkeline bogen, børnenes alder og alsidige kompetencer. Jeg mener, hvert barn har fået læring, erfaring og forståelse samt bidraget til forløbet på eget niveau. Helle og Dorte holdt en flot afslutning på projektet for børn og forældre, med overrækkelse af et flot diplom med billede på til hvert barn samt kuffert med alle de kreerede ting til historien om Cirkeline, endvidere gav biblioteket en ny Cirkeline bog til hvert barn. Ikke mindst et fornemt lagkagebord var med til at højne stemningen på et vellykket og godt projekt.
Hvis vi fremover skal være med i biblioteksprojekter må jeg for egen regning sige, at det tager mange personale ressourcer ud af børnegrupperne.
Abildgårdskolen
Abildgårdskolen er beliggende i Vollsmoseområdet. §4A klasserne er særlige sprogklasser med ansatte lærere og sprogpædagoger. Børnene har udelukkende en tokulturel baggrund, og alle har et meget dårligt dansk. Eleverne fordeler sig med ca. 35 % somalisk og ca. 60 % arabisk baggrund. Der deltog 2 klasser i forløbene – i alt ca. 25 børn
Sprogpædagog Thagrid El- Abed skriver
Vi vil sige først mange tak for nogle gode dage, vi havde sammen med jer. Vores børn var så glade gennem hele forløbet, og de blev endnu mere glade, da de fik deres ting med hjem. Vi hørte fra forældrene og søskende, at vores børn snakkede om Cirkeline hele tiden. I har gjort et stort stykke arbejde, resurser var der masse af. Rammerne var så gode. Og I var meget hjælpsomme i forhold til børnene og mødrene.
Det fine ved projektet er at forældrene også bliver opmærksomme på, at de kan bruge biblioteket. Selvfølgelig er det ikke nemt at arbejde sammen med nogle små børn som vores. Vi havde regnet med, at læreren ville forholde sig mere til den beskrivelse, vi har fået og vi kunne mærke, at hun nogle gange var usikker på, hvad hun skal lave. Jeg håber det bliver bedre med de andre gruppe. Vi kunne godt tænke os nogle lignende forløb sammen med jer, hvor vi sammen med jer kan planlægge og gennemføre forløbet.
Kragsbjergskolen
Kragsbjergskolen har en elevsammensætning med overvejende tokulturelle børn. Fra skolen deltog 3 klasser, i alt ca. 65 elever.
Børnehaveklasse
Lærer og pædagog Sanne Holmegaard og Hatice Bektas skriver
Selvom det rent praktisk – af hensyn til ressourcerne på skolen – kan være svært, at to personer tager “ud af huset næsten hver dag”, mener vi, at det har givet noget ekstra, det at komme væk fra skolen. Og det er helt ideelt, at der på biblioteket er mulighed for lidt leg imellem det andet, der foregår. Børnene blevet bevidste om Centralbibliotekets eksistens og muligheder, og flere har planlagt, at skulle derind med deres forældre.
Selve programmet for dagene har været varierende med læsning, snak, tegneværksted med klippe/klistre, besøg af Thieery Capezzone, bytur o.s.v, og det har været godt. Men skal vi komme med et par ting, der kunne gøre forløbet endnu bedre!
Niveauet var i starten for højt i forhold til de børn, vi havde med. Det må nu også være svært at vurdere, da det er forskelligt fra skole til skole og fra klasse til klasse. Vigtigt at regulere hen ad vejen. Samlet set har vi været meget glade for at deltage sammen med børnene i dette projekt, og det har været en oplevelse for børnene, som de går og snakker om.
Kragsbjergskolen 1.
Klasse Pia Søndergaard (Klasselærer i 1.d.)
De to introdage før selve forløbet var gode – god kobling og trygt for eleverne. Ideen med en lille opvarmning før selve forløbet var god og gennemtænkt. Det var perfekt, at der var indlagt mange vekslende sansninger af H.C.A og “Fyrtøjet”. Der blev tegnet, leget, ledt efter bøger og fornemmelsen af at være på et bibliotek, kom ind under huden. Det er svært at fastholde fokus i et ikke aflukket rum, midt i et offentligt rum. Et selvstændigt undervisningslokale midt i biblioteksmiljøet ville være at foretrække.
Fredagens afslutning med tegneren Thierry Capezzone var suveræn. At møde en person, der er med til at lave tegneserier, og så samtidig lærer en at tegne tegneseriefigurer, er noget der sætter dybe spor. Eleverne har været meget begejstret for denne oplevelse. Sammenfattende har eleverne haft meget stort udbytte af samarbejdet med Centralbiblioteket. Børnenes kendskab til H.C.Andersen er implementeret, hvilket deres kendskab til biblioteket også er.
Til slut en lille historie fra klassen.
Hannan (somalisk pige) fortæller mig : “Pia, jeg så “Fyrtøjet” i “Fjernsyn for dig”. Min mor spurgte mig hvor jeg kendte den historie fra ? Jeg sagde biblioteket inde i byen og min mor sagde, der må vi også ind en dag”.
Resultatet
Projektet er nu afsluttet. Udover forløbene med børnene i projektperioden er et konkret resultat, at Odense Centralbibliotek og CVU Fyn, Fyns Pædagogseminarium har indgået en samarbejdsaftale, hvor pædagogstuderende i fremtiden skal køre læringsforløb for børn på biblioteket.
Økonomi
Der blev i alt bevilget kr. 105.000 fra Biblioteksstyrelsen, samlet havde projektet et budget på kr. 175.000. Revideret budget kan rekvireres fra Odense Centralbibliotek.
Projektresume
Grundlæggende har projektet været en succes, hvor i alt 160 børn og ca. 50 voksne har haft glæde af læringsforløbene og de bøger, pjecer og oplevelser de fik med. Vi har fået megen positiv respons og har styrket vores netværkssamarbejdet i Odense Kommune omkring børn, sprog og integration. Vi er stolte af resultatet med kontrakten med CVU og forventer, at vi her indleder et spændende og frugtbart samarbejde. Af kritiske røster har problemerne for institutionerne været ressourcemæssige – blot det at skulle sende en gruppe børn afsted til biblioteket så ofte. Derudover har vi savnet et velegnet lokale til forløbene, der er megen rift om de lokaler, som Odense Centralbibliotek råder over.
Flere informationer:
Kontaktpersoner ved Odense Centralbibliotek er projektleder Søren Dahl Mortensen (sdm@odense.dk) og bibliotekar Gitte Therkildsen (grt@odense.dk).
Skriv et svar