Forbindelser

Et tidsskrift om kulturel mangfoldighed

  • Artikler
  • Debat
  • Anmeldelser
  • Beretninger
  • Refleksioner
  • Om
  • Kontakt
Du er her: Forside / Beretninger / Usædvanlige læreprocesser – sædvanlige samarbejder

Usædvanlige læreprocesser – sædvanlige samarbejder

6. juni 2016

af Hans Elbeshausen (Lektor, Institut for Kommunikation/Københavns Universitet)

Bibliotekerne i Odense, Glostrup og Thisted har sammen med produktionshøjskoler i Odense, Thisted og Glostrup samt VUC Fyn og Odense Dramaskole i femten måneder arbejdet med et usædvanligt emne: udsatte unge, demokrati, læring og biblioteker. Projektets overskrift er: Ta´nu stilling! – Meningsdannelse på bibliotekerne. Målet med projektet var at formidle viden om demokratiske institutioner og processer og, hvad der var endnu mere vigtigt, demokrati som livsform skulle opleves og praktiseres.

Ta’ nu stilling! – Meningsdannelse på bibliotekerne

Bibliotekerne i Odense, Glostrup og Thisted har i femten måneder arbejdet med et usædvanligt emne: udsatte unge, demokrati, læring og biblioteker. Projektets overskrift er: Ta´nu stilling! – Meningsdannelse på bibliotekerne. Målet med projektet var at formidle viden om demokratiske institutioner og processer og, hvad der var endnu mere vigtigt, demokrati som livsform skulle opleves og praktiseres.

TNSTIL

Det usædvanlige i projektet bestod blandt andet i, at målgruppen som sådan hverken interesserer sig for bøger, biblioteker eller boglig læring. Deres erfaringer med demokratiske processer er også begrænset. Men biblioteker har heller ikke interesseret sig ret meget for denne målgruppe. Så hvorfor give sig i kast med en opgave, der er vanskelig at løse, en målgruppe, der er svær at nå, og en aktivitet, der kræver flere ressourcer end det giver goodwill hos lokalpolitikerne eller blandt eget personale. Mulige svar findes i evalueringsrapporten “Usædvanlige lærerprocesser – usædvanlige samarbejder“.

I rapporten fremhæves der blandt andet:

  • at samarbejdet med produktionshøjskoler, VUC Fyn og Odens Dramaskole har bidraget til bibliotekernes metodeudvikling og til skolernes læring;
  • at facilitere læring og tilpasse vidensressourcer til bogligt svage elevers behov og forudsætninger er sket gennem anerkendende relationer både hvad angår læringens indhold og blandt involverede aktører;
  • at bibliotekers vidensressourcer er mobile og med succes er blevet anvendt i forskellige læringsmiljøer i og udenfor biblioteket;
  • at biblioteker ikke kun formår at bidrage til den informelle læring, men at de på en god måde også kan indgå i formelle læringssammenhænge;
  • at samarbejdet med skolerne faktisk er et alternativ til klassiske brugerundersøgelser.

drama

Evalueringsrapporten findes på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside og på www.forbindelser.dk

Skrevet i: Beretninger Tags: evaluering; biblioteker; udsatte unge; demokrati

Kommentarer

  1. Nur Beier skriver

    7. juni 2016 kl. 07:06

    Kære Hans
    Som en odenseaner en spændende artikel at læse. Tak for det.
    Jeg har også delt det på Facebook, men det minder mig; har Forbindelser ikke en Facebook side?
    Bedste hilsner
    Nur

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Følg Forbindelser.dk

NYHEDSBREV:
Du modtager automatisk en mail, når der er nyt indhold.

Seneste artikler

  • Tørklædet skal ikke bruges som politisk middel 31. august 2022
  • Mit arbejde med mennesker gør mig stolt 26. november 2021
  • Fanget i en hadkultur? 10. juni 2021

Seneste kommentarer

  • Lotte Tøstesen til Tilslutningsadfærd i praksis – behov for nye rammer
  • Peter Holm Rasmussen til En ny forretningsmodel for offentlig ledelse med afsæt i folkebiblioteket – knaphed og idegrundlag
  • Mikkel Fabritius Sørensen til En ny forretningsmodel for offentlig ledelse med afsæt i folkebiblioteket – knaphed og idegrundlag
  • Kenneth Nielsen Coach til Børns rettigheder er ikke til diskussion
  • Nur Beier til Usædvanlige læreprocesser – sædvanlige samarbejder

Til toppen | Kontakt
Ansvarshavende redaktør: Hans Elbeshausen
ISSN: 1603-3493