Det hele begyndte egentlig med at Marianne troede at hun skulle flytte til Holstebro. Hun fik en stilling på Holstebro Bibliotek, men da familiens planer ændrede sig vendte hun “hjem” til Horsens medbringende en idé til et projekt om sprogstimulerende materialer, et projekt som hun havde arbejdet med i det nordvestjyske. Efter et par år havde vi så en ganske pæn samling af klodser, duppeditter, dukker og deslige. Da incitamentet til opbygningen af samlingen var Folkeskolelovens §4 om sprogundervisning for tosprogede småbørn, så havde Marianne næsten fra første færd kontakt med kommunens tosprogskonsulent, Lisbeth Gleerup. Da det i 2003 blev klart, at der ville komme en yderligere stramning af bestemmelserne om danskundervisning af førskolebørn, kom de to til at tale om mulighederne for at supplere materialesamlingen med et eller flere webprodukter. Filosofien bag denne idé var blandt andet, at brugen af moderne informationsteknologi kunne være en motivationsfaktor i sig selv. Sagt helt jordbundent: Vi forestillede os, at undervisningen kunne fortsætte i hjemmet, når børnene kunne vise, hvad det var de havde arbejdet med i sprogbørnehaven. Hovedtanken var imidlertid, at sitet ikke skulle stå alene, men skulle bruges som et udgangspunkt for en voksen–barn samtale. Mange af siderne kan bruges af børn alene, men ideen er egentlig, at de skal fungere som en anledning til samtale mellem pædagog og barn. Barnet skal ikke sidde tavs og muttersalene foran skærmen, men fortælle den voksne eller andre børn, hvad det netop nu foretager sig. Det siger sig selv, at vi ikke kan garantere at siderne anvendes korrekt. Den beslutning ligger ude hos brugerne.
Starten går!
Vi blev enige om at lave et samarbejdsprojekt i 2004, hvor vi dels ville afsøge internettet for relevante opgaver dels selv udarbejde nogle opgaver. I løbet af 2003 havde vi nemlig i børnebiblioteket eksperimenteret med vores “automatiske børnebibliotekar” og andre spil og opgaver på børnesiderne, så vi havde nogle få og små eksempler, som vi regnede med at kunne videreudvikle.
Som bekendt kan man spise en elefant på to måder: Enten planlægge familiens måltider i den næste snes år eller bare starte i det ene hjørne. Vi valgte den sidste metode, så forud for starten lå der kun en meget summarisk redegørelse for hele ideen bag projektet. På baggrund af denne redegørelse søgte vi om projektstøtte en lille håndfuld steder og der var gevinst ved Biblioteksforeningen i Vejle Amt og hos Projektet Konsulenter for biblioteksbetjening af etniske minoriteter Netværk 3. Vi fik fra disse kilder henholdsvis 5.000 og 10.000 kroner, resten måtte vi selv sørge for. Planlægning er en god ting, men svineheld er mindst lige så godt. Og heldet var med os. Af underlige omveje kom vi i forbindelse med en arbejdsløs akademiker, en cand. mag. i fransk og billedkunst. Men det virkelige held er, at Trine Stilling, som hun hedder, er en glimrende tegner, der kan tegne alt. Midt i aktiveringsforløbet fik Trine arbejde, men heldigvis for os ikke på fuld tid, så hun kunne fortsætte med en ugentlig arbejdsdag på Multidansk. Senest fortsætter hun på samme vis, men nu finansieret af de 15.000 kr.
Må der være grise på siden?
I Horsens er der indvandrere og flygtninge fra et meget stort antal lande, så indholdet skal favne bredt og ikke virke frastødende. Men de valg, som man træffer af hensyn til den ene gruppe kan være frastødende for en anden gruppe. Vi vil ikke påstå at vi har løst disse problemer en gang for alle, men vores valg har været at skildre en dansk hverdag uden alt for meget censur. En del af siden handler om en lille kernefamilie, hvor navnene er valgt med henblik på at være så tværkulturelle som muligt. Hovedpersonen, drengen Malik har en lillesøster Sara og et par forældre, Sonja og Adam. Foreløbig er der ingen bedsteforældre, blandt andet fordi vi løb tør for navne. Der er dog billeder af både gris og flæskesteg på repertoiret.
Hvem gør hvad?
Arbejdsdelingen var klar fra første færd: Lisbeth bidrog med det teoretiske baggrundsstof, Marianne afsøgte internettet for relevante opgavesider, Trine tegnede og Walther støvede nettet igennem for at finde smarte javascripts, som kunne drejes og vendes, så de kunne blive til opgavesider. Sitets struktur blev udformet efter oplæg fra Lisbeth. Navnet kom som den tredje eller fjerde mulighed. De første ideer havde kredset om ordet “snak”, men det blev os for bagatelliserende. Multidansk skal efter vores mening signalere, at brugerne kommer mange steder fra, men skal blive danske på en eller anden måde. Vi valgte af økonomiske og praktiske grunde at lægge sitet som et subdomæne til horsens.dk; dels kunne vi komme hurtigt i gang, dels fortalte domænet, hvor produktet kom fra, og endelig sparede vi udgiften til et nyt domænenavn. Det kan jo komme senere, hvis ikke andre kommer os i forkøbet.
Nok var Trine en habil håndtegner, men hun havde aldrig arbejdet med billedbehandling på computer. Og bortset fra de allersimpleste begyndelsesgrunde havde vi ingen, der kunne undervise hende. Vi besluttede os for nogle standarder i billedbehandlingen, blandt andet blev Trines tegninger scannet ind som pcx–filer, fordi Walther har et sentimentalt forhold til det filformat og de formindskede billeder blev gemt i gif–formatet, dels for at øge overskueligheden i billedkataloget dels for at kunne gøre billedbaggrunden gennemsigtig. Vi må så leve med lidt lavere billedkvalitet i nogle henseender. Trine kastede sig over billedbehandlingsprogrammet Uleads iPhoto Express, som sandt for dyden ikke er noget sofistikeret program, men med nogen øvelse og efter anskaffelsen af en Sandberg PenPointer, er resultaterne imponerende, når vi selv skal sige det. Til konvertering af filformater, udskrivning af billedkatalog og fremstilling af en række standardgiffer har vi brugt PaintShop Pro. Ret hurtigt kom vi i gang med at lave nogle små tegnefilm som animerede giffer, her brugte vi PaintShops animationsprogram. Gratisprogrammet ImageForge kom også ind over med nogle faciliteter, men da kun den registrerede udgave af programmet kan arbejde med giffer, har brugen af det været sporadisk. Billedantallet voksede, og da der til hvert billede blev lavet en tekst–gif og i mange tilfælde også en gennemsigtig gif, så voksede antallet af billeder eksplosivt. Det var derfor nødvendigt at lave en form for navnesystematik, hvor tilføjelsen af et total betød tekstgif, et tretal en gennemsigtig gif.
Et javascript, som gør det muligt at trække billederne rundt på skærmen, har vi gjort udstrakt brug af. Blandt andet har vi lavet nogle sætte–sammen–billeder lavet af geometriske former. Billederne er lavet i Micrografx Draw 4, som også er et andet gratisprogram, der selvfølgelig ikke er så sexet som Corel Draw, men noget enklere at bruge. Et andet gratis eller promo–program, som vi har haft megen fornøjelse af er Tibo Softwares Jigs@w Puzzle Promo Creator. Som navnet siger kan det lave puslespil, som kan hentes fra en webside. Faktisk har vi her købt det registrerede program, men da gratisversionen er nemmere og hurtigere, er vi fortsat med at bruge den. Ikke alt fås gratis: Et par Java–applets har vi måttet købe, det drejer sig om et tegneprogram og et malebogsprogram. Men generelt må man sige, at siderne er lavet med “lommekniv” og ikke med specialværktøj.
Sideantallet vokser
I august var heldet med os endnu en gang; Vi fik endnu en medarbejder med løntilskud, Jane Wilkenschild Jensen. Selv om Jane var en nogenlunde øvet pc–bruger, så havde hun dog ikke den store viden om javascript, HTML, billedbehandling eller wav– endsige midifiler. Jane kastede sig imidlertid straks over de mest forskelligartede opgaver, som Walther tørrede af på hende, f. eks. produktionen af 144 billedfiler, der viser klokken med 5 minutters mellemrum 12 timer igennem eller trimningen af de næsten 1.000 wav–filer, som Walther havde siddet og indtalt derhjemme foran computeren. Ansættelsen af Jane betød, at der kom volumen på sitet. Udstyret med diverse skabelonsider og et billedkatalog laver Jane et stort antal nye sider inden for hver opgavekategori, så mange at det jævnligt stresser vores stakkels bibliotekswebmaster, Birte Kammersgaard, som bare lige har fået også denne opgave væltet over sig.
Lyd på
I skrivende stund arbejder vi på at få lyd på sitet. Ved nogle af opgavetyperne har Mariannes 12–årige søn fået rollen som den strenge dommer, som siger ja og nej til resultatet. Og som ovenfor nævnt har Walther indtalt ordene for de næsten tusind billeder, der er at finde på siderne. Da Jane har produceret så mange sider, er opgaven med at få lyd ind på hver eneste side blevet temmelig omfattende, så vi har ingen idé om, hvornår den vil være løst. En ny idé er udviklingen af en sangbog, hvor Walther ved hjælp af nodeprogrammet NoteWorthy Composer har indspillet en række børnesange som midifiler og sandelig også en side, hvor børnene selv kan spille ved hjælp af musen.
Kan det bruges?
Sitet er foreløbig kun blevet præsenteret for nogle få pædagoger, så det er familie og venners børn, der har fungeret som testgruppe. Udviklingen af opgaverne foregået i hop, bestemt af udviklingen i billedkataloget. Ideen er at matche Undervisningsministeriets Fælles mål – børnehaveklassen, og når sitet er helt udbygget, vil vi lave et alternativt sitemap til pædagogerne, så de kan se, hvor de finder opgaver om dyr, farver, hverdagsaktiviteter o.s.v. Ligeledes vil der på siden ligge et evalueringsskema, hvor pædagogen/læreren kan samle oplysninger om barnets niveau i sprogudviklingen.
I efteråret bliver der sat computere op hos de udvalgte børnehaver og sproggrupper, så projektet endelig når slutbrugergruppen. Lisbeth og Marianne har udarbejdet et undervisningsforløb for de involverede voksne, og det er også tanken at børnenes forældre bliver inviteret til en introduktion af Multidansk.
Indvielse
Oprindeligt var planen at holde indvielse, når vi havde nået hundrede sider, men vi har nu besluttet at holde indvielse i midten af januar og da vil vi for længst have nået flere hundrede sider. Velkommen til Multidansk www.multidansk.horsens.dk
[…] tidligere artikel om Multidansk i ”forbindelser.dk” sluttede med udsigten til en indvielse i januar 2005. Denne spådom gik i opfyldelse, for den 19. […]